1 Yıllık Kira Sözleşmesi Bitince Ev Sahibi Kiracıyı Çıkarabilir Mi?

1 yıllık kira sözleşmesi bitince ev sahibi kiracıyı çıkarabilir mi? 2 yıllık kira sözleşmesi bitince ev sahibi kiracıyı çıkarabilir mi? Sözleşmesi biten kiracı evden çıkmıyor ne yapmalıyım? Eğer 1 yıllık kira sözleşmesi sona ererse, ev sahibi kiracıyı çıkaramaz. Eğer ev sahibinin başka bir tahliye nedeni yoksa, kiracı sadece 1 yıllık süre dolduğu için çıkartılamaz.

1 Yıllık Kira Sözleşmesi Bitince Ev Sahibi Kiracıyı Çıkarabilir Mi?

Kontrat bitince ev sahibi kiracıyı çıkarabilir mi? Kiracıyı tahliye etmenin en kolay yolu nedir? 1 yıllık kira sözleşmesi sona erdiğinde ev sahibi istisnalar dışında kiracıyı çıkarabilir mi sorusuna, cevap hayır olacaktır. Ev sahibi, kiracıyı sadece 1 yılın dolmasını gerekçe göstererek evden çıkarma hakkına sahip değildir. TBK 347’ye göre; sözleşme süresi dolunca, sözleşme otomatik olarak aynı koşullarla 1 yıl daha uzatılmış kabul edilir.

Ancak, eğer kiracı ve ev sahibi arasında tahliye taahhütnamesi yapılmışsa veya başka tahliye sebepleri varsa, kiracının 1 yıl içinde tahliye edilmesi mümkün olur. Bu tahliye imkanları, makalemizin devamında anlatılmıştır.

TBK 347 hükmü konuyu şu şekilde düzenlemektedir:

Konut ve çatılı işyeri kiralarında kiracı, belirli süreli sözleşmelerin süresinin bitiminden en az onbeş gün önce bildirimde bulunmadıkça, sözleşme aynı koşullarla bir yıl için uzatılmış sayılır. Kiraya veren, sözleşme süresinin bitimine dayanarak sözleşmeyi sona erdiremez. Ancak, on yıllık uzama süresi sonunda kiraya veren, bu süreyi izleyen her uzama yılının bitiminden en az üç ay önce bildirimde bulunmak koşuluyla, herhangi bir sebep göstermeksizin sözleşmeye son verebilir

Kanun maddesinden de anlaşacağı üzere ev sahibinin 1 yıllık sözleşme sonunda kiracıyı evden çıkarma hakkı olmasa da kiracının sözleşmeyi feshederek istediği zaman evden çıkma imkanı mevcuttur. Kiracının, süre dolmadan en az 15 gün önce ev sahibine bildirimde bulunması gerekmektedir. Eğer öyle olmazsa, sözleşme her seferinde 1 yıl daha devam edecektir.

Kira sözleşmesi birer yıl uzayarak, toplam 10 yıl süresi dolduğunda, bunu takip eden her yeni kira yılının sonunda en az 3 ay önce kiracıya ihtarname gönderilerek kira yılının sonunda tahliye davası açılabilir. Bu hususta kiracının tahliye davası açılmasına ilişkin detaylar, “10 Yıllık Kiracının Tahliyesi” başlıklı yazımızda yer almaktadır.

Ev Sahibi Kiracıyı Çıkarmak İstiyorsa Ne Yapmalıdır

Ev sahibi, 1 yıllık kiracısını tahliye etmek istediğinde öncelikle Kanun’daki hangi tahliye nedenine dayanacağını belirlemelidir. Sonrasında, süreci işletmek için ilgili tahliye nedeni için öngörülen usul işlemleri takip edilmelidir. Şu anda, ev sahibiyle kiracı arasında tahliye taahhütnamesi yapılması, ev sahibine 1 yıllık kiracısını çıkarma imkanı tanıyan en sağlıklı yöntemdir.

Ev sahibi 1 yıllık kira sözleşmesi sona erdiğinde, aşağıdaki temel tahliye nedenlerinin varlığı halinde kiracıyı çıkarabilir mi?

• Ev sahibinin veya Kanun’da belirtilen yakınlarının konuta ihtiyacı olduğunda,
  • Evde esaslı bir tadilat yapılması gerektiği durumunda,
  • Ev sahibi ile kiracı arasında tahliye taahhütnamesi yapılmış olması
  • Kiranın zamanında ve eksiksiz olarak ödenmemesi,
    Kiracı kontrata aykırı eylemlerde bulunması durumunda, 1 yıllık kiracının tahliyesi mümkündür.

Somut olayda doğru tahliye nedeninin belirlenmesi ve doğru hukuki zeminde ileri sürülmesi için, uzman bir gayrimenkul avukatından yardım almak faydalı olacaktır. Bu durumda, ev sahibi 1 yıllık kira sözleşmesi sona erdiğinde kiracıyı çıkarabilir mi sorusunun cevabı evet olacaktır.

Ev sahibi kendim oturacağım diye kiracıyı çıkarabilir mi? Ev sahibi kendim oturacağım diye kiracıyı ne kadar sürede çıkarabilir? Ev sahibinin veya kanunun saydığı yakınlarının konut ihtiyacı varsa, bu bir tahliye sebebidir. Eğer ev sahibinin, eşinin, altsoyunun, üstsoyunun veya kardeşlerinin konuta ihtiyacı varsa, 1 yıllık kira sözleşmesi sona erdikten sonra ev sahibi kiracıyı çıkarabilir mi sorusunun cevabı evettir.

Tahliye etmek için sözleşme süresinin sona ermesi durumunda, kiracıya tahliye davası açılmalıdır. Ancak, ihtiyacın doğru şekilde belirtilmesi ve usuli işlemlere uyulması son derece önemlidir. İhtiyaç nedeniyle tahliye davası hakkında daha fazla bilgi için “İhtiyaç Nedeniyle Tahliye Davası” adlı yazımıza göz atabilirsiniz.

Eğer evde yapılacak esaslı tadilatlar evin kullanılmasını engelleyecekse, ev sahibi 1 yıllık kiracısının evden çıkmasını isteyebilir. Buradaki önemli şey; tadilatın evde yaşamayı imkansız hale getirmesi ve esaslı ve gerekli nitelikte olmasıdır. Yoksa, ev sahibi kiracıyı tahliye etme hakkına sahip olmayacaktır.
Bu nedenle, evde yapılacak işlemin gerekli olduğunu doğru hukuki zeminde ileri sürmek gereklidir.

Eğer kiracı ile ev sahibi arasında tahliye taahhütnamesi yapılmışsa, 1 yıllık kira sözleşmesi sona erdiğinde ev sahibi kiracıyı çıkarabilir mi sorusunun cevabı evet olacaktır. Kiracının, tahliye taahhütnamesinde belirtilen tarihte evi boşaltması gerekmektedir. Eğer kiracı bu kurala uymazsa, taahhütte yazan tahliye tarihinden itibaren 1 ay içinde kiracıya tahliye davası açılabilir veya icra takibi başlatılabilir.

Eğer kira zamanında ve tam olarak ödenmezse, 1 yıllık kiracı evden çıkarılabilir. Eğer böyle bir durum ortaya çıkarsa, ev sahibi kiracıya ihtarname göndermeli ve kira bedelinin en az 30 gün içinde ödenmesi için süre tanımalıdır. Ev sahibi, bu ihtara rağmen kiracının kira bedelini ödememesi durumunda, evden çıkarılması için 1 yıllık kiracıya tahliye davası açma hakkına sahip olacaktır. Sürecin işleyişine ilişkin bilgileri “Kirayı Ödemeyen Kiracının Tahliyesi” yazımızda bulabilirsiniz.

Ev sahibi, 1 yıllık kira sözleşmesinin sona ermesi durumunda kiracıyı çıkarabilir mi konusunda çeşitli örnekler verilerek kiracının tahliyesine imkan tanınan durumları makalemizde anlattık. Ancak, kiracı tahliyesine yol açan durumlar sadece burada belirtilenlerle sınırlı değildir. Tüm tahliye sebeplerinin bulunduğu “Kiracı Tahliyesi – Kiracıyı Çıkarmak” yazımızı incelemeniz sizler için faydalı olacaktır.

1 yılın sonunda ev sahibi, kira sözleşmesi biten kiracıyı çıkarabilir mi sorusu sıkça karşılaşılan bir konudur. Ancak, bu aşamada, tahliye nedeninin doğru bir şekilde belirlenmesi ve sürecin buna göre yürütülmesi son derece kritiktir. Eğer bu konulara dikkat edilmezse, tahliye imkanı ortadan kalkabilir. Bu tür sorunlarla karşı karşıya kalmamak için alanında uzman bir gayrimenkul avukatından yardım almak faydalı olabilir.

Şişli Mecidiyeköy’de faaliyet gösteren Çelik & Baştürk Hukuk Ve Danışmanlık Ofisi bünyesindeki kira hukuku avukatı ile iletişim kurmak istiyorsanız sitemizde yer alan iletişim bilgilerinden avukatlarımıza ulaşabilirsiniz.